דף הבית / טיפול קוגניטיבי
טיפול קוגניטיבי הוא הטיפול שמוצע לכל אדם הסובל מפגיעה בתפקוד היומיומי בעקבות קשיים בתפקוד הקוגניטיבי. קושי בתפקוד קוגניטיבי יכול להיות נורמטיבי בעקבות נסיבות כמו גיל, לחץ בעבודה, עומס מטלות ועוד. עם זאת, קושי בתפקוד הקוגניטיבי יכול להתבטא כתוצאה ממחלה או פגיעה במערכת העצבים (המוח).
כל אדם שמרגיש פגיעה בזיכרון או ירידה בתפקוד הקוגניטיבי שלו רצוי מאוד שיפנה להערכה אצל מרפא/ה בעיסוק. הנה כמה נקודות אדומות שחשוב להתייחס אליהן:
• איטיות. אם אתם איטיים יותר, לא רק בתנועות הגוף שלכם אלא גם בחשיבה שלכם, אם יש לכם תגובות איטיות, בעיות שליפה או אם אתה נתקע באמצע משהו.
• חוסר ריכוז או "מחלת השכחה". מקרים חוזרים ונשנים בה אינך זוכרת היכן הנחת את המשקפיים או את המפתחות של הבית, אם אתה שוכח תוכן של שיחות או אירועים שהתרחשו, או מפספס דברים כמו למשל תור אצל הרופא.
• הערות מהסביבה. אם אשתך מעירה לך, אם הילדים מביעים דאגה, אתה שומע לאחרונה משפטים כמו: "מה קורה לך?" "כבר אמרתי לך…" "אתה לא מקשיב לי?"
• משפטים כמו: "זה אף פעם לא קרה לי" או "תמיד הייתי כזה". כולנו יוצאים מריכוז, כולנו שוכחים, כולנו מתבלבלים, אבל האם זה על בסיס יומי? לעתים קרובות? אם יצא לך לומר את המשפטים האלה יותר מחמש פעמים בחודש האחרון, אז כנראה שיש בעיה.
• "זה מפריע לי". אם השינוי בתפקוד שלך מפריע לך, אם אתה חש תסכול או מבוכה בכל פעם שאתה שוכח משהו או כשמעירים לך ואתה מעוניין שהמצב יהיה אחרת, אז כדאי לך לפנות להערכה של מרפא/ה בעיסוק, ולבדוק אולי טיפול קוגניטיבי יכול לעזור לך.
פגיעה במערכת העצבים המרכזית, בנוסף לפגיעה מוטורית-תחושתית, עלולה לגרום גם לפגיעה קוגניטיבית. ירידה קוגניטיבית אופיינית במצבים הבאים:
• לאחר אירוע מוחי, לקריאה נוספת על ריפוי בעיסוק לאחר אירוע מוחי.
• לאחר ניתוח ראש, במקרה של זיהום, גידל מוחי או פגיעת ראש טראומטית.
• מחלת הפרקינסון.
• טרשת נפוצה.
• דמנציה (הסוג הנפוץ ביותר אלצהיימר).
אם יש לך אחת או יותר מהאבחנות הנ"ל אנו ממליצים לך לפנות להערכה ואבחון קוגניטיביים אצל מרפאה בעיסוק. Restart Therapy שיקום פרטי בבית הלקוח, מפעילה מרפאות בעיסוק אשר מתמחות בשיקום קוגניטיבי בפריסה ארצית ומעניקה טיפולי ריפוי בעיסוק למבוגרים באופן פרטי בבית המטופל.
מבוגרים עם MCI ידווחו על קושי בביצוע פעולות מסוימות באופן כזה שביצוע תקין ידרוש מהם יותר זמן או מאמץ, שימוש באסטרטגיות כמו הכנה/תכנון לקראת המשימה או התאמות של הסביבה (סגירת הדלת להפחתת הרעש). השינוי התפקודי הנ"ל נובע בעקבות ירידה בתפקודים קוגניטיביים ספציפיים כגון הזיכרון, הלמידה, הקשב וכד'.
טיפול קוגניטיבי מסייע מאוד למבוגרים עם MCI, שכן רוב התפקוד הקוגניטיבי שמור, יכולת הלמידה טובה וקיימת מודעות גבוהה לתהליכי החשיבה עצמם (מטה-קוגניציה). לכן מומלץ מאוד לפנות למרפא/ה בעיסוק, ולמנוע החמרה של המצב ולמניעת תסכולים.
טיפול קוגניטיבי בריפוי בעיסוק באופן פרטי מסייע בשיפור יכולות קוגניטיביות, הגדלת הרזרבות במצב של מחלה כרונית (למשל חיזוק הזיכרון), בהפחתת ההשפעה של הפגיעה הקוגניטיבית על התפקוד היומיומי ומשפר איכות חיים.
טיפול קוגניטיבי הוא חלק מתהליך שיקום קוגניטיבי הכולל גם הערכה, אבחון (לדוג', בדיקת זיכרון), אימון והדרכה בנוסף לטיפול עצמו.
אחרי שהמרפא/ה בעיסוק מזהה מהם הקשיים הקוגניטיביים, היא יכולה להמליץ על מספר דרכים לשיפור היכולות שנפגעו:
• שיפור תהליכי חשיבה וקוגניציה על ידי למידה מתווכת, שינוי דפוסי חשיבה והרגלים, אימון קוגניטיבי ותרגול מטלות קוגניטיביות. כל פגיעה קוגניטיבית תוביל בראש ובראשונה לקושי בתהליכי למידה. לכן אם אני מעוניינת לחולל שינוי בחייו של המטופל אני צריכה להשתמש בכלים של למידה מתווכת. למידה מתווכת על פי פויירשטיין זוהי למידה שבאה לסייע ללומד להבין ולהפנים טוב יותר את מה שהוא בא ללמוד, ויוצאת מנקודת הנחה שכל אדם יכול להשתנות. המשימות והמטלות אשר מתורגלות במהלך הטיפול הן מגוונות, ומותאמות באופן ספציפי לתרבות, לתחומי העניין ולגיל של המטופל. לרוב נעשה שימוש בדפי עבודה, משחקי חשיבה, טאבלט או מחשב.
• התאמת הסביבה/דרישות המטלה. כאשר אדם מתקשה במשימה כלשהי, והיכולת לשפר את היכולות הקוגניטיביות עליהן המשימה נשענת היא מוגבלת, לרוב נשתמש בטכניקות פיצוי על מנת לאפשר לו תפקוד טוב יותר ביומיום. למה הכוונה? אם אייני יכולה להשפיע על האדם (היכולות הקוגניטיביות שלו) אני אנסה להשפיע על המשימה עצמה. היכולת לחלק משימה לתת משימות, לפשט את ההוראות, להפחית את דרישות המטלה ולהתאים את הסביבה הן חלק מדרכי הפעולה של המרפאה בעיסוק. במידה וזה אכן מקל ומשפר את הביצוע של המטופל בפועל, המרפא/ה בעיסוק תלמד אותו כיצד לעשות זאת בכל משימה בה מתקשה.
• הקניית אסטרטגיות קוגניטיביות ומטה-קוגניטיביות. אסטרטגיה היא כל דבר שעוזר לי להצליח במשימה בצורה מהירה, נכונה ויעילה יותר.
1. אסטרטגיה יכולה להיות כלי כלשהו, נניח יומן שעוזר לי לזכור אירועים טוב יותר, או פתק שעוזר לי לזכור את רשימת הקניות.
2. אסטרטגיה יכולה להיות טיפ כלשהו, לכבות טלפון בזמן התרגול על מנת שלא יהיו הסחות שיפריעו לי להתרכז.
3. אסטרטגיה יכולה להיות פעולה כלשהי שאני מבצע, למשל סימון ב"V" כל מה שכבר הנחתי בעגלה כדי לדעת מה עוד נותר לי לקנות. או לחבר סיפור מרשימת מילים על מנת שאוכל לזכור אותן טוב יותר.
4. אסטרטגיה יכולה להיות פנימית (מבצעים אותה בתוכנו, בתוך בראש שלנו) כמו למשל לדבר בקול רם כדי לזכור טוב יותר את מה שאני רוצה לזכור, או חיצונית כמו שעון שעוזר לנו לעמוד בזמנים או יומן שעוזר לנו לזכור מה בסדר היום שלנו.
אנחנו בRestart Therapy מאמינים בגישה השיקומית שמטרתה לשפר את התפקוד של המטופל. לכן, אנו מאמינים שגם הטיפול הקוגניטיבי חייב להתבצע בהקשר תפקודי. לכן, במסגרת הטיפול עצמו, המרפא/ה בעיסוק תתמקד בעיקר בתרגול של משימות ומטלות שבהן המטופל מתקשה, במטרה לאבחן, לסייע וללמד אותו כיצד לבצע אותן ביתר קלות וביעילות רבה יותר בהמשך, גם בכוחות עצמו ללא ליווי שלה. זאת בניגוד, לתרגול קוגניטיבי באמצעות משחק או תוכנת מחשב, אשר אינו בהכרח מתחבר לחיים ולעיסוקים היומיומיים של המטופל.
המרפא/ה בעיסוק פועלת מתוך ההנחה שתרגול מיומנות או יכולת קוגניטיבית כלשהי לא תעבור הכללה ולא תיושם בתחומים והקשרים שונים, ועל כן יש לתרגל עם המטופל את המיומנות הקוגניטיבית בהקשר של התפקוד הרלוונטי. לדוגמה, תרגול משחק זיכרון למבוגרים יכול לשפר את הזיכרון, אולם לא בהכרח שאותו מטופל ירגיש שיפור ביכולת שלו לזכור שמות של אנשים ביומיום. לכן, עדיף שהמרפא/ה בעיסוק תתרגל איתו שימוש באסטרטגיות שונות לשיפור זיכרון שמות. בנוסף, אנו מאמינים שתרגול מיומנות קוגניטיבית בהקשר של תפקוד משמעותי עשויה לעורר מוטיבציה ושיתוף פעולה גבוהים יותר ולהוביל לתוצאות טיפול איכותיות יותר.
אדם עם בעיה בזיכרון לטווח קצר, למשל אדם עם דמנציה, יתקשה מאוד ללמוד משהו חדש. על מנת לסייע לו בכך, הטיפול הקוגניטיבי יתמקד בתרגול ואימון של משימות באופן חוזרני, כלומר מספר רב של פעמים. מטרת החזרות היא להטמיע את הפעולה החדשה (הלמידה) בזיכרון פרוצדוראלי, אשר לרוב נותר תקין. זיכרון פרוצדוראלי הוא הדרך בה אנו זוכרים כיצד עושים דברים, לרוב מדובר בפעילויות שהן רב שלביות, אשר בדרך כלל מתבצעות באופן אוטומטי (למשל רכיבה על אופניים).
כל התוכן באתר נכתב על ידי מטפלים מטעם Restart Therapy ומשקף את הידע והניסיון האישי והמקצועי של אותם מטפלים. עם זאת, תוכן האתר והמידע שמוצג בו אינו מהווה המלצה או ייעוץ רפואי ואינו מחליף התייעצות מקצועית אישית עם רופא או מטפל מוסמך. יישום המלצה או קבלת החלטה רפואית על סמך קריאה באתר הם על אחריות הקורא בלבד. כל הזכויות על תוכן האתר שמורות לRestart Therapy ולאסתי נעים-פלד. אין להשתמש או להעתיק תוכן או מידע מהאתר ללא אישור בכתב של אסתי נעים-פלד וללא קישור לאתר זה.
Ⓒ כל הזכויות שמורות ל-Restart Therapy
Produced by Webzilla